niedziela, 26 stycznia 2014

DROŻDŻOWE CIASTECZKA




DROŻDŻOWE CIASTECZKA
( z podanej porcji wychodzi ok. 5 blach ciasteczek)

1 kg mąki + mąka do podsypywania
10 dag drożdży
1/2 szklanki cukru
0,50 margaryny lub masła
0,5 szklanki mleka (może troszkę więcej)
2 - 4 rozdzielone jaja
cukier waniliowy
ew. olejek zapachowy
spora szczypta soli

Ponadto:
kwaśny, gęsty dżem lub twarda marmolada

Mąka i jaja powinny mieć temperaturę pokojową, a tłuszcz umiarkowanie miękki .

WYKONANIE

W mące zrobić dołek i wlać tam ciepłe mleko, wkruszyć jak najdrobniej drożdże, dodać dwie łyżki cukru i wymieszać na gęstawą papkę. Odczekać aż drożdże nieco urosną.
W tym czasie przygotować 3 blachy wykładając je papierem do pieczenia.
Dodać żółtka posypując je solą i pozostałe składniki z wyjątkiem białek - będą one potrzebne do smarowania ciasteczek - wskazane jest posiadanie specjalnego pędzelka. Wyrobić jednolite ciasto. Włączyć piekarnik.
Brać spore porcje ciasta, rozwałkowywać je podsypując mąką na grubość ok. 0,5 cm. Wycinać krążki szklanką i kieliszkiem. Na każde ciastko składają się : zwykły krążek, krążek z dziurką, 1/4 łyżeczki dżemu przykryta wykrojona najmniejszym krążkiem. Pozwolić, by pierwsze ciasteczka wyrastały na blasze w cieple przez ok. 10 min. (ja - stawiam blachę na kuchence).

Piec po kilkanaście min w średnio gorącym piekarniku.
U mnie: ostatnich kilka krążków przykryłam paseczkami z ciasta.


Na zdjęciu widoczny jest w miseczce pędzelek do ciasta. Jeśli go nie mamy - wygodniej jest zanurzać potrzebne części w miseczce z roztrzepanym białkiem. Jednak ja smarowałam pędzelkiem dwa razy - najpierw natychmiast po zrobieniu, a drugi raz na krótko przed włożeniem do piekarnika. Wtedy też dodawałam na ciasteczkach opcjonalnie mak (u mnie mielony do kupienia np. w Lidlu), pestki dyni, gruby cukier, mogą być tez ziarna sezamu i inne...









Gotowe ciastka można zamrozić.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz